Fra hånd
til ånd!
Et
skoleprosjekt av
Kjell Helge Johansen.
Målsetting:
Å innføre smie som fag
i barne, ungdom og Videregående
skole. Prosjektet tar sikte på å gi
innføring i enkel smikunst som alle elever
og lærere kan tilegne seg tilpasset de
ulike klassetrinn. Lærarbeid og
tinnstøping kan også innføres. Det skal
dannes en ressursgruppe av lærere og
elever som kan føre prosjektet videre når
prosjekt- perioden er over. Barnehager kan
også melde seg på. De får et eget opplegg
med sang og musikk tilpasset små hender og
store øyne og ører!
Målgruppe:
Alle klassetrinn i
barne og ungdomsskolen. Lærere, foreldre
og interesserte.
Prosjektbeskrivelse.
Prosjektuken skal
forsøkes gjennomført på skolene i
forbindelse med en uke med marked der
skolen får profilert seg både utad og
innad. Å få med andre håndverksfag og
kunstfag i et felles løft for det
praktisk-estetiske og det kunstneriske
ville være ønskelig. Eksempel på samarbeid
kan være at naturfagslærer tar for seg
kjemi og fysikk rundt jern, kull og varme.
Språklærere tar for seg det finske
Kalevala, norsk og gresk mytologi som alle
har smeden som skikkelse. Det resiteres på
versemål fra Kalevala, Edda Heifatos
diktene. Klasselærere forteller mytene. Å
kunne skape et lite teater i skolegården
med alle slags middelaldermarkeds effekter
er en mulighet. Det kan selges varer og
gjøres gjøglerier og skape stemninger av
ulk karakter. Å invitere foreldre til
aktiviteter og samarbeid vil være
miljøskapende. Skolen definerer selv
rammen for dette.
Organisering.
Dag 1. Smeden
bygger en utesmie sammen med elever og
lærere. Det brukes enkle materialer som
stokker og presenninger og det reises et
enkelt sammenleggbart byggverk til å stå
under. Det kan også være spent en
presenning mellom trær i skolegården. Smia
tennes og smeden demonstrerer. Eventuelle
parallelle prosjekter startes opp av
lærere ved skolen
Dag 2. Smeden
begynner å ta imot klasser i skolegården
og alle som vil får prøve å smi på enkle
gjenstander som kroker osv. Tinnsmia kan
settes opp og elevene får prøve å lage
smykker og tinnsoldater. Skolen betaler
for forbruk av tinn og div.
En gruppe lærere/elever
kan eventuelt begynne å smi seg kniver.
Dag 3 - 4 Arbeidet
fortsetter.
Dag 5.
Arbeidet avsluttes med
en månedsfest og/eller markedsdag.
Om nødvendig kan
prosjektet forlenges med flere dager.
Om kveldene.
Det arrangeres åpne
pedagogiske foredrag og samtalegrupper på
lærermøte. Tema vil bli
utviklingspsykologi med en sammenligning
av det antroposofiske menneskebildet,
steinerpedagogikken og moderne
hjerneforsknings nye kunnskap om
viktigheten av stimulering av hele
mennesket. De 12 sansene og motorisk og
sensorisk utvikling som grunnlag for
intellektuelle ferdigheter og dannelse av
selvbilde. Eksempler fra
Vidarskolepedagogikken.
Musikk:
Smeden vil også ha med seg
middelalder instrumenter og skape musikk
i skolegården. Skolen framskaffer
trommer og lignende..
Skolens bidrag.
Skolen stiller til
disposisjon lærere og eventuelle
frivillige foreldre og interesserte som
kan delta i organiseringen og avviklingen.
Det er viktig at arbeidet foregår i passe
store grupper på 5-10 personer. Klassevis
inndeling organiseres. Skolen skaffer
stubber til ambolt og eventuelle
materialer til bygging av smia.
Skolen tar ansvar for at sikkerheten
ivaretas, omgang med ild og verktøy krever
nærvær og oppmerksomhet. Barna må stille i
klær som ikke brenner eller smelter, f.eks
bomull. Smeden tar ikke ansvar for klær
som blir ødelagt pga. gnister og varmt
jern. Skolen organiserer smedens dag etter
sine behov. Arbeidsdagen kan være fra kl.
09.00 til kl.16.00 med 2-3 pauser. Skolen
organiserer den gruppe / person som skal
ta ansvar for det videre arbeidet og som
skal få opplæring til å gå videre med
faget.
Smeden kan tilby videre
kurs og veiledning.
Når prosjektet er
ferdig så overtar skolen alt utstyret
etter følgende liste. Utstyret trenger en
fast lagringsplass og gjerne noen litt
store verktøykasser i tre med lås.
Plassbehov: 2-3 kvm.
1
transportabel esse med
blåseredskap.
|
1 ambolt
|
4 hammere
|
1
skrustikke
|
4 tenger
|
2 avbitere
|
1
vinkelsliper
|
1 bormaskin
|
1 boreske
|
1
benksliper
|
2 filer
|
1 rundtang
|
1 metallsag
med ekstra blad
|
4
vernebriller
|
4
hørselvern
|
2 sekker
kull
|
2
jernstenger
|
1 liter
linolje
|
1
kabel
|
1
meisel
|
Div
|
|
Samlet pris for
prosjektet er 25.000 kr. og går til
dekning av utstyr og diverse
prosjektkostnader som kjøp av tilhenger og
reise og boutgifter. Smeden er takknemlig
for kost og logi når han kommer, men det
er ingen forpliktelse eller forutsetning.
Vennlig
hilsen Kjell Helge Johansen
Smed og
trubadur.
Kontakt
mobil: +4790015160 epost:
kjell[krøllalfa]rotvoll.no
Smedens CV.
Kjell
Helge Johansen har 22 års erfaring fra
steinerskolen som klasselærer og faglærer
i musikk og håndverk. Annen
utdannelse: Sosialhøyskolen i Volda og
Sosialmedisin fra universitet i Tromsø og
Pedagogikk fra NTNU.
Han har
også utdanning i håndverk. Han har gjennom
16 år holdt sommerkurser og foredrag
i Steinerpedagogikk ved Rudolf
Steinerhøgskolene i Stockholm (Järna) og
Oslo og på Steinerskolene i Norge og
Sverige og Danmark..
I 1996 startet han
sammen med flere pedagoger Vidarskolen som
gir tilrettelagt undervisning for barn med
særskilte behov. Vidarskolen utvidet
deretter og fikk egen skolegodkjenning og
gikk videre som Steinerskolen på Rotvoll
som er en normalpedagogisk skole med vekt
på natur håndverk og kunstneriske fag.
Arbeidet med tilrettelagt undervisning
fortsatte som en egen avdeling av
Steinerskolen på Rotvoll.
Ideen bak prosjektet er
å spre kunnskap og ferdigheter om håndverk
og estetiske fag og impulsere til økt
innsats for fagene som svar på de behov
som dagens barn har. I en verden hvor
økningen av såkalt ”bokstavbarn”, barn med
diagnoser, er formidabel, så er det viktig
å skape en fornyet pedagogikk hvor alle
barnets sanser blir berørt og stimulert.
Moderne hjerneforskning
understreker dette og har kommet fram til
resultater som kan sammenlignes med de
resultatene Rudolf Steiner framla på
bakgrunn av sin åndsforskning. Dette har
vært tema for det pedagogiske arbeidet
smeden har gjort de siste årene hvor han
har undervist på Rudolf Steinerhøgskolen i
Järna og i Waldorfkursene i regi av
steinerskolene i Norge.
Med
prosjektet sitt ønsker han å spre denne
kunnskapen og impulsere til nytenking i
skolene.
Smedens
kart over de stedene han har besøkt:

|