Steinerskolen i Ålesund
31.10 - 04.11.05 Prosjekt Ilmarinen-  Hovedside

 

 

Steinerskolen i Ålesund ligger på den gamle Nørvøyskolen i sentrum like under Aksla som er det mest kjente utsiktpunktet i Byen. Skolen har egen hjemmeside Her. Skolens Epost: aalesund@steinerskolen.no

NB. Foredrag torsdag kveld kl. 18.00 i Steinerbarnehagen (v/Rollonhuset, Larsgården) om betydningen av bred fysisk sanseerfaring som grunnlag for intellektuelle og emosjonell modning. Se annonse.

Denne uken er en prosjekt-uke med årstidfest på skolen. Det blir spennende og vi får la jernets ridder og alles beskytter st. Mikael stå som beskytter for skolen denne uken.
Hilsen. Kjell Helge. Smed.

Kan treffes på 90015160 hvis noen har spørsmål. Gjerne SMS.

 

Mandag 31.10.05 

Første dagen i Ålesund! Flott smivær og sommervarme i slutten av oktober. Varmerekord på 21.5 grader i natt. Og smeden lager det ennå varmere!! Vi bygde smia opp i dag og tok klatrestativet i bruk. Ingen forstuede bein denne uka, bare litt sviflekker på klærne! 5. klasse var først ute og vi bygde smia og fikk montert verktøy og esse. Det var kjempe-vellykket. Et stort øyeblikk når vi tente essa for første gang. Smeden fortalt om ilden og menneskene. Så viste han elevene hvordan man laget en ildrake. Det hadde vi nemlig ikke, og da måtte vi jo lage en! Smeden hadde Nyckelharpa si på plass og det ble sunget smedsanger. Elevene smidde seg deretter kroker og 11 flotte kroker ble båret hjem av stolte barn med kullflekker på nesa.:-) Samarbeidet elevene i mellom fungerte kjempefint og det var ei god gruppe å arbeide med. Takk for for en fin dag. Hilsen Smeden

Tirsdag 01.11.05

Hvilken dag! Akkurat passe store grupper og kjempeflinke elever. Først ute var 3.- 4. klasse. Koselige elever med akkurat passe konsentrasjon. Smeden brant seg ikke en eneste gang!... Dagen begynte med en liten hellig stund der elevene fikk høre om den første gnisten som var så utstyrlig for menneskene at den brant både skoger og hus og gjorde skade blant menneskene. Helt til Ilmarinen, smeden i det finske eposet Kalevala fikk temmet den og satt den i menneskenes tjeneste. Om malmen som de hentet fra myrene og om hvordan redskapene ble til. Så skred elevene til verket og klarte og betvinge ilden og jernet. Klangen fra ambolten viste at de begge var blitt lydige tjenere for klassen. Og sakte, men sikker vokste en krok fram i ilden som freste i essa. Etterpå bar de den som skatter hjem til sine håpefulle foreldre, som helt sikkert i begeistring kokte sjokolade og stekte boller i ren glede over den gedigne gaven. Sånn skal det være!!

7. klasse var neste gruppe og i ungdommelig alvor og tynget av vilje og mot satte de sine krefter inn i det som skulle forandre livet deres. En krok!! Tidlig krøkes som.. De fikk prøve å både å holde jernet og hammeren samtidig, noe som ikke var forunt de yngre. Resultat gav seg selv. Små detaljer som at de holdt tengene med genseren som hanske og at griseriet som de fikk på fingrene kalt linolje, måtte av fortest mulig etterpå, endrer ikke det faktum at resultatet var over all forventning. Samarbeidet i smia gikk smertefritt og de viste seg fra sine beste sider.

Siste gruppe var tilårskomne lærere... Men det de tapte i ungdommelig mot og styrke tok de igjen i kløkt og vilje. Forresten ikke mange forunt å se en flokk med kvinnelige steinerskolelærere med tanga... i hånda. Smeden er heldig, og den varme og livsglede som ble ham tildel kan sammenlignes kun med gleden over å se Ålesund slå Rosenborg i fotball. Smeden hater fotball... Dagens gjerning avsluttet kl.18.00 og smeden stekte kylling til middag. Med god hjelp av nærbutikken. :-) Kvelden ble for smedens del avsluttet med deltagelse i en antroposofisk lesegruppe hjemme hos Ulrich Seiler. Et levende antroposofisk engasjement er bestandig en forutsetning og garanti for en steinerskole. Steinerskoler uten en slik lokal forankring av mennesker med kunnskap og interesse for det spirituelle har opplevd en langsom uttørking og nedleggelse. Skolen i Ålesund oppleves som en friskt pust av smeden, og han har vært på svært mange skoler i Norden. Kollegiet har på en solid måte reorganisert skolen og trengt dypt inn i idelivet som ligger til grunn for pedagogikken. Og for å sitere Rudolf Steiner sine egne ord: det finns ingen Waldorfskoleplan... det finns kun en Waldorfskole idé. At vi har en plan allikevel i dag, skyldes vår tids skrekk for alt som ikke er planlagt i deltalj... Stammer fra en bølge på 60 tallet i USA av naiv tro på at alt kunne måles og telles (Behaviorism, en metode utviklet på dyr - Skinner & Pavlov) kalles kvalitetssikring, forsøkt pyntet på i vår tid, og har i en god del tilfelle mistillit som u-uttalt grunn. Jeg er av de som banner i kjerka og kaller det naivisme og banal matrialisme. Kun det fysiske kan telles, ikke det spirituelle og det åndelige aspektet av kvalitet i tilværelsen. Du kan ikke måle smedens arbeid i antall kroker. Han formidler nær-livet-opplevelse og tro på et liv føre døden - også.  Hilsen Kjell Helge

Her følger dagens bilder:

 
 

Onsdag 02.11.05

Lykken i vår tid er å komme på TV, koste hva det koste vil. Og i dag var det vår tur. Endelig :-)  TVsunnmøre var her og laget en liten reportasje fra smiprosjektet. Det er jo kjekt å vise folk i bygda hva vi pusler med her oppunder Aksla. Du kan se sendingen med et litt dårlig opptak HER (950kb), til gjengjeld er det reklamefritt og bare det er verd et forsøk i vår tid. Elevene var kjempegrei i dag også. Først ut var 6. klasse og elevene smidde så gnistene sto veggimellom. Resultatene av beste kvalitet. Se under. Samme med 8. klasse; en frodig flokk med brave ungdommer som visste at jernet var varmt, men lot som ingen ting og satte fingrene der de ikke burde.. Ikke alle da, men noen. De fikk seg en skarp Inn-i-kroppen opplevelse. Litt Alovera og kaldt vann, gir lindring og smeden kan bruke tiden til å trøste litt. Så er lærdommen på plass og brent barn....

Liv Norunn var førstemann ute til å lage beltespenne og resultatet var kjempefint. Ellers var flere lærere i ilden og laget sine første kroker. Smeden har fått mange takknemlige blikk for resultatene som de har oppnådd. Når det gjelder skaperglede er ikke de voksne noe annerledes enn barna. De blir faktisk som barn igjen og blir stolte og glade og takknemlige. Som jeg sa i intervjuet i dag: barn i dag er mette i hode og underernærte i fingrene. Smedens oppgave er å mette barna litt i fingrene og da blir de sulten i hodet og på de krokene de har laget med sine hender kan de henge kunnskapen. Bokstavlig talt. All teori må ha en knagg av sanseerfaring for å kunne henge fast. Teori uten praksis er livsfiendtlig.

Her er dagens digitale fangst:

Torsdag 03.11.05

Torsdag var også en fin dag. Tre grupper først 9. klasse, så kom 6 åringene og deretter 10. Hadde lang diskusjon med 9. klasse om at det ikke var vits i å gå videregående hvis du ikke egentlig har lyst. Fortalte om at jeg selv har tatt 9 årig skole og gymnasfag som kveldskurs mens jeg tok handverkskole på dagtid og at å gå 3 år på gymnaset er bortkastet hvis du går der med uvilje. Bedre å være loffer og gatesanger og gjøre det man gjør med lyst, og ikke ulyst. Jeg fikk mange protester og sjokkskadete 9. klassinger lurte på hvorfor jeg som var lærer sa at det var bortkastet å gå på skole. Jeg svarte at jeg sa ikke det. Jeg sa at å gå på skole med ulyst er skadelig. Så fortalte jeg hvilken glede jeg hadde av å gå på skolen i voksen alder og at jeg ikke kjedet meg en dag. Jeg hadde valgt å gå på skole selv og ingen sa at jeg måtte. Det var ren å skjær lærelyst som fikk meg til å fortsette med mange år på universitetet. Da mine jamnaldringer strevet og uffet seg over gymnas og lekser og åk og ble utbrent, seilet jeg på bøljan de blå (sjømann) og var fri og frank. Den dagen jeg var læremoden var det ingen sak å gå på skole. Jeg tror de forsto meg. De hadde nemlig uffet seg litt over at de måtte smi... Etterpå kom en av jentene og takket og sa at hun trodde dette var kjedelig, men så var det faktisk veldig kjekt. Og da blir smeden glad. 6 åringene var i klasse for seg selv, med en intensitet og iver hamret de løs på jernet i lutter viljeskraft, og det lyste i øynene av glede og ild. Jeg fortalte et lite eventyr om gnisten som sprang ut av ilden og de mente med overbevisning at den skulle til Sør - Amerika!! De er søte disse små, - at ikke flere foreldre skjønner hvor godt de har det på steinerskolen!? !0 klasse kom med verdighet og var flinke, bortsett fra å dele ut tyggegummi samtidig som man holder jernet i ilden medfører motorisk problem som må føre til sterk oksidasjon  på en stakkars bit med ferrum. Det gikk nesten galt, men vi berget såvidt... Resten av smidagen var lærernes og nye produkter så dagens lys som vil komme elevene tilgode senere. Kveldens foredrag i Steinerbarnehagen var godt besøkt og tema var den fysiske sanseberøringens betydning for emosjonell og kognitiv utvikling. Det vet nemlig smeden mye om :-) Hilsen Kjell Helge

I dag hadde vi forresten mye trivelig besøk i smia. Til og med Sunnmørsposten. Og formann i foreldreforeningen kom og kvalitetsjekket smi-utstyret som de velvillig hadde bevilget penger til som gave til skolen. Smeden takker også. Evig eies kun det Teipte:

 

Fredag 04.11.05

Gode minners tid. Tiden etter et hyggelig meneskemøte med mange trivelige folk. Som gammel molding må jeg erkjenne det, skulle jeg flytte tilbake til fylket så måtte det bli Ålesund. Trivelige folk og trivelig by. Passe vær... Siste dagen ble en minnerik dag med månedsfest, elevsang, skuespill, nyckelharpe og fortelling fra Kalevala. Siste gruppe med smeder var på plass etter festen og når jeg dro fra skolen sto det en gjeng med ivrige lærere som knapt hadde tid til å si hade, - de måtte jo smi mens jernet var varmt! Slik skal det være, - da har jeg klart å inspirere noen! Sunnmørsposten kom med nesten helside om prosjektet i dag, og det var jo trivelig. Noen nye produkter så dagslys i dag. Noen elever fikk lage seg en vikinggaffel. et spiseredskap man brukte i vikingetida. Så var tiden kommet til å pakke. Litt vemodig, og veldig godt å komme hjem til min egen familie.

Og Smeden drar videre. Takk for meg. Hilsen Kjell Helge